Prestiż zawodowy jest jednym z klasycznych tematów socjologii już od początków XX wieku. Jest to pojęcie niejednoznaczne i trudne do zdefiniowania. Co więcej, znaczna część badań dotyczących prestiżu uwzględnia jedynie perspektywę makrostrukturalną – jak poszczególne grupy zawodowe są postrzegane przez ogół społeczeństwa i którym z nich przypisywany jest najwyższy prestiż.
Opisane w tej książce badanie (przeprowadzone w ramach pracy doktorskiej autorki) miało na celu uzupełnienie dotychczasowej refleksji nad prestiżem o perspektywę indywidualną. Projekt badawczy, łączący ilościowe i jakościowe techniki zbierania danych, pozwolił na przeanalizowane w jaki sposób prestiż zawodowy jest odczuwany i przeżywany przez osoby należące do wysoko prestiżowych grup zawodowych. Na podstawie zebranych danych zaproponowana została definicja prestiżu zawodowego oparta na trzech binarnych opozycjach:
prestiż zewnętrzny / prestiż wewnętrzny,
prestiż zawodu / prestiż osoby,
prestiż funkcjonalny / prestiż niefunkcjonalny.
W badaniu uwzględniona została perspektywa płci kulturowej jako ważnego czynnika wpływającego na całokształt funkcjonowania jednostek na rynku pracy.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.