Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Brent Schlender, Rick Tetzeli - Droga Steve'a Jobsa

Flaga Polska 21 października 2015, środa
Autor: Brent Schlender, Rick Tetzeli
Wydawnictwo: Insignis
Biografie

Znakomicie napisana i udokumentowana, fascynująca biografia, która rozprawia się ze stereotypowym postrzeganiem Steve'a Jobsa jako geniusza i drania. Droga Steve'a Jobsa to bogata w szczegóły i pochłaniająca bez reszty opowieść, która w znacznym stopniu zmienia ocenę niezwykle barwnej i inspirującej postaci naszych czasów – twórcy jednej z najcenniejszych i najsłynniejszych marek na świecie: firmy Apple.

"Droga Steve'a Jobsa" odpowiada na fundamentalne pytanie dotyczące życia i kariery współzałożyciela i prezesa firmy Apple: jakim sposobem młody człowiek, lekkomyślny i arogancki aż do tego stopnia, że wyrzucono go z własnego przedsiębiorstwa, stał się jednym z najbardziej skutecznych i wizjonerskich przywódców biznesowych naszych czasów? Opierając się na obszernych wywiadach z osobami z najbliższego otoczenia Jobsa, członkami rodziny, przyjaciółmi i konkurentami, BrentSchlender i Rick Tetzeli – uznani dziennikarze branży technologicznej – portretują Steve'a w świetle wydobywającym o wiele więcej odcieni i szczegółów niż jego dotychczasowe biografie. Przeprowadzając dogłębną i zajmującą analizę początków kariery Jobsa, Schlender i Tetzeli tworzą solidny fundament opowieści o skomplikowanej, usianej przeciwnościami drodze, którą w poszukiwaniu nowej biznesowej tożsamości podążał współtwórca Apple'a.

Ewolucja Jobsa, która rozpoczęła się od założenia firmy NeXT i przyspieszyła po zakupie Pixara w 1986 roku, to historia wzlotów i upadków, przebłysków geniuszu i błędów, a także niesamowitych, szczęśliwych zbiegów okoliczności. Sam Jobs nie lubił oglądać się za siebie i roztrząsać minionych wydarzeń; tymczasem – jak pokazują autorzy – dopiero taka retrospekcja pozwala odkryć niewidoczne na pierwszy rzut oka wpływy, które przyczyniły się do jego późniejszego sukcesu.

Jobs przejął wiele umiejętności menedżerskich od Eda Catmulla, prezesa Pixara, dojrzał, stając się po raz drugi ojcem na początku lat dziewięćdziesiątych, wykorzystał szlak, jaki swoimi biznesowymi osiągnięciami przetarł na rynku komputerów osobistych Bill Gates, sporo też zawdzięczał skupionej wokół siebie ekipie lojalnych menedżerów, którą starannie osłaniał przed prasą.

Jak twierdzi żona Jobsa, Laurene, Steve był „nieustannie uczącą się maszyną”; edukacja ta trwała zresztą przez cały czas po powrocie do Apple'a w 1997 roku.

Schlender i Tetzeli dobitnie dowodzą, że zdumiewający sukces Jobsa ma o wiele bardziej złożone przyczyny niż samo skoncentrowanie się na trafionych marketingowo produktach – iMacach, iPodach, iPhone'ach i iPadach. Od powrotu do Apple'a Jobs stawał się coraz mniej niecierpliwy i coraz większym zaufaniem obdarzał osoby z najbliższego otoczenia. Odbudowywał firmę stopniowo, nie starając się za wszelką cenę poszukiwać pomysłów na przełomowe, olśniewające produkty. Jego nowy, dojrzały styl zarządzania połączony z niesłabnącą pasją zaowocował stworzeniem przedsiębiorstwa niepodobnego do innych.

Autorzy opisują również bardzo osobiste i zażyłe relacje, jakie Steve utrzymywał z nieliczną grupą najbliższych sobie osób, odkrywając tę stronę natury Jobsa, o jakiej dotąd niewiele było wiadomo.