Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Walt Bogdanich - Imperium McKinseya. Ukryte wpływy najpotężniejszej firmy konsultingowej świata

Flaga Polska 19 kwietnia 2024, piątek
Autor: Walt Bogdanich
Wydawnictwo: MT Biznes
Biznes i Marketing

Demaskatorska książka ujawniająca kulisy działalności McKinsey & Company, najpotężniejszej firmy konsultingowej na świecie, doradzającej korporacjom i rządom.

McKinsey & Company to najbardziej prestiżowa globalna firma konsultingowa, zarabiająca miliardy dolarów na maksymalizacji zysków i zwiększaniu efektywności dużych korporacji i rządów. Zapewnia, że jej misją jest uczynienie świata lepszym miejscem, a jej reputacja przyciąga najbardziej utalentowanych absolwentów uczelni z całego świata. Jak jednak naprawdę działa McKinsey & Company?

Rady McKinseya sprowadzają się zazwyczaj do drastycznego cięcia kosztów. Współpracuje z agencjami rządowymi oraz konkurującymi ze sobą firmami, ale zaprzecza, że stanowi to konflikt interesów. Wymownym przykładem było doradzanie chińskiej firmie inżynieryjnej w budowie sztucznych wysp służących jako bazy dla chińskiej marynarki wojennej przy jednoczesnym inkasowaniu milionów dolarów od Pentagonu, którego głównym zadaniem jest przeciwdziałanie agresji Chin. Dzięki umowom o zachowaniu poufności McKinsey przez lata unikał nadzoru opinii publicznej mimo doradzania m.in. koncernom tytoniowym i producentom e-papierosów czy firmom ubezpieczeniowym, którym zalecał maksymalne utrudnianie dochodzenia roszczeń przez ofiary wypadków, wykorzystywał swoje kontakty w rządzie Stanów Zjednoczonych w celu osłabienia nadzoru państwa nad firmami finansowymi z Wall Street oraz przyczyniał się do korupcji w krajach rozwijających się takich jak Afryka Południowa. A to jedynie wybrane przykłady.

Bogdanich i Forsythe, stosując zasadę #1 w dziennikarstwie śledczym: „Podążaj tropem pieniędzy”, przedstawili dewastujący obraz firmy, której działania często przyczyniały się do nierówności społecznych i ekonomicznych, sprzyjały korupcji i czyniły świat bardziej niebezpiecznym i niesprawiedliwym.

"Kopalnia informacji… Książka opisuje firmę goniącą za zyskami, głoszącą ewangelię redukcji zatrudnienia i offshoringu, kierowaną przez ludzi pozbawionych jakichkolwiek zasad moralnych. Klarowny i druzgocący obraz filozofii zarządzania, która w minionych 50 latach doprowadziła do upadku stabilnej amerykańskiej klasy średniej."

„The New York Times Book Review”.

"Dwóch znakomitych dziennikarzy śledczych rozbija mur tajności wzniesiony przez jedną z najbardziej wpływowych firm na świecie. Książka przedstawia odkrywczy – i zatrważający – obraz potężnej organizacji, której działania zaprzeczają propagowanej przez nią idei."

Jane Mayer, autorka książek The Dark Side oraz Dark Money.

"Bogdanich i Forsythe ukazują, jak McKinsey, zamiast optymalizować dobrobyt społeczny, optymalizuje korporacyjne zyski i pogłębia chciwość. W swojej działalności firma niezwykle skutecznie upowszechnia korporacyjne występki i przyczynia się do wzrostu nierówności ekonomicznych w Ameryce. Hipokryzja, chciwość, bezsensowne slajdy w PowerPoint, pomaganie i nakłanianie do przestępstw największych światowych trucicieli i firm farmaceutycznych. Lektura każdej strony gotowała  we mnie krew. "

Joseph E. Stiglitz, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii z 2011 r., profesor Uniwersytetu Columbia.



"Książka zawiera dewastujący opis wpływów McKinseya na najwyższe szczeble władzy rządowej i korporacyjnej. W zadziwiająco szczegółowy sposób Bogdanich i Forsythe przedstawiają, jak McKinsey wspomagał szkodliwe działania wielu firm i agencji rządowych, od amerykańskich producentów opioidów po rosyjskich oligarchów i państwowych monopolistów, włącznie z oskarżonym o zlecenie zabójstwa saudyjskim księciem Mohammedem bin Salmanem. Cały czas głosił przy tym z dumą, że czyni świat lepszym miejscem. Książka jest majstersztykiem dziennikarstwa śledczego".

James B. Stewart, autor książki Den of Thieves oraz profesor katedry dziennikarstwa biznesowego im. Bloomberga na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Columbia.

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.