We wczesnych latach 60. XX wieku, jeszcze, jako młody człowiek, Ashkenazy został zaproszony przez Szostakowicza do wykonania w domu kompozytora II Tria fortepianowego. Przyjaźń Ashkenazy'ego z kompozytorem wsparta stałym propagowaniem jego muzyki zarówno w roli pianisty jak i dyrygenta powoduje, że nagrania na tej płycie cechuje unikalna autentyczność, do czego przyczyniają się też wspaniali partnerzy-kameraliści. Zdumiewający jest fakt, że są to pierwsze nagrania tej muzyki w wykonaniu Ashkenazy'ego wzbogacające znacznie bogatą dyskografię Szostakowicza w wytwórni Decca. Trzy dzieła zebrane na tym albumie obejmują praktycznie okres całego życia kompozytora: od wczesnego, rzadko wykonywanego I Tria fortepianowego – dzieła pozbawionego jeszcze charakterystycznych cech stylu kompozytora, a utrzymanego w romantycznym stylu, aż do ostatniej kompozycji w katalogu dzieł Szostakowicza – Sonaty altówkowej. Pomiędzy - znajduje się arcydzieło powstałe w związku z tragedią narodową i osobistą kompozytora, jaką było oblężenie Leningradu w 1944 roku: II Trio fortepianowe.
Ashkenazy, Visontay i Lidstrom dają z siebie wszystko, aby oddać głęboki smutek tej muzyki. . . Ich grę cechuje też prawdziwa pasja“ (Daily Telegraph). W Sonacie altówkowej Askenazy'emu towarzyszy wybitna norweska altowiolistka Ada Meinich, do niedawna wchodząca w skład słynnego zespołu Faust Quartet.
Lista utworów:
1. Trio No. 1 for Violin, Cello and Piano, Op. 8
Trio No. 2 for Violin, Cello and Piano, Op. 67
2. I. Andante
3. II. Allegro con brio
4. III. Largo
5. IV. Allegretto
Sonata for Viola and Piano, Op. 147
6. I. Moderato
7. II. Allegretto
8. III. Adagio