Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Various Artists - Lech, Czech i Rus - Symphony

Flaga Polska 30 maja 2017, wtorek
Arysta: Various Artists
Wytwórnia: Firma Księgarska Olesiejuk
Klasyka

Prezentowana Symfonia "Lech, Czech i Rus" jest zapisem premierowego koncertu, który odbył się 9 lipca 2016 roku w Sali Filharmonii NOSPR w Katowicach z okazji 1050-lecia Chrztu Polski. Kompozytorem jest Grzech Piotrowski, orkiestrę poprowadził dyrygent Alexander Humala.

Symfonię wykonali: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (NOSPR), Narodowa Orkiestra Instrumentów Ludowych z Kijowa, Chór Pro Forma, Chór Ars Brunensis (Brno) oraz WORLD ORCHESTRA Concertino: Tora Augestad - classical vocal Ruth Wilhelmine Meyer – vocal Apolonia Nowak - folk vocal, Rasm Al-Mashan – vocal, Ghostman – vocal, Marcin Wasilewski – piano, Azat Bikchurin – kuraj, Krzysztof Lenczowski – celllo, Grzech Piotrowski – saxophone, Lars Andreas Haug – tuba, Terje Isungset - percussionist (wood, stones), Sebastian Wypych – dbasz, Mateusz Smoczyński – violin, , Robert Luty – drums, Espen Leite – accordion, Adeb Chamoun – darabuka, Mateusz Szemraj - guitar

Nazwę Symfonii Grzech Piotrowski czerpie ze słynnej legendy o “Lechu, Czechu i Rusie" braciach, którzy założyli trzy słowiańskie narody: Czechów, Lechitów/Polaków oraz Rusów (Ruś Kijowska). Jest to hasło wywoławcze do powstania dzieła sięgającego naszych najstarszych korzeni.

Symfonia zawiera pięć warstw inspiracji, które autor wykorzystuje równolegle a są nimi: muzyka, improwizacja, instrumenty dawne, przyroda i instrumenty zbudowane specjalnie na potrzeby Symfonii “Lech, Czech i Rus".

Za inspiracje muzyczne Grzech Piotrowski bierze muzykę pogan - Słowian i muzykę kościelną. Stara się tym samym oddać charakter czasów kiedy to Polska przyjęła chrzest w 966 roku.

Ważnym elementem brzmienia Symfonii jest użycie instrumentów ludowych takich jak: kurai, klekotki, dzwony, okaryny, flety pasterskie i cymbały. Do Symfonii autor zaprosił solistów z Narodowej Orkiestry Instrumentów Ludowych z Kijowa, pośród których usłyszymy m. in. bandury, gadułki, bałałajki, cymbały, kobzy.

Aby oddać ducha zamierzchłych czasów Grzech Piotrowski postanowił wzbogacić dzieło brzmieniem instrumentów wykonanych z drewna, metali, kamieni, skór i piasku, na których zagrał Terje Isungset.

Wykorzystuje również oddechy i głosy ludzkie do imitowania dźwięków przyrody.

World Orchestrę Grzech Piotrowski założył w 2009 roku, ale prace nad jej powstaniem sięgają aż 1992 roku. Skupia wybitnych solistów ze świata jazzu, klasyki, etno, folk, otwartej improwizacji. W jej skład wchodzą artyści z Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk. Ciężko znaleźć jedno pasujące określenie, czy przyłożyć któryś z przyjętych szablonów do powstałej muzyki bowiem łączy ona wiele źródeł, sięga najstarszych korzeni a każdy koncert World Orchestry to wyjątkowa podróż. Sam autor swoją muzykę określa mianem filmowej - improwizowanej.

Lista utworów:

1. Taja I - Szumnica
2. Taja II - Na Pole Moje
3. Taja III - Wieki Średnie
4. Taja IV - Sławia
5. Taja V - Dziedziniec
6. Taja VI - Podróż
7. Taja VII - Santa Maria
8. Taja VIII - Lechia
9. Taja IX - Baja
10. Taja X - Fatum
11. Taja XI - Drzemnica
12. Taja XII - Zegnomy Was z Bogiem
13. Taja XIII - Wieki Średnie – cod