Prezentujemy jedenastą płytę z cyklu „Jan Kanty Pawluśkiewicz, Antologia”.
Jan Kanty Pawluśkiewicz jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej w Polsce. W ostatniej części Antologii tego wybitnego kompozytora przedstawiamy fragmenty muzyki do filmów m. in. Kazimierza Kutza „Pułkownik Kwiatkowski”, Tomasza Zygadły „Ćma” i „Odwet”, Feliksa Falka „Idol” i „Bohater roku”, Agnieszki Holland „Kobieta samotna”. Album rozpoczynają dwa motywy z filmu „Papusza” Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze. Za muzykę do tego filmu kompozytor otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni oraz nagrodę „Orła”.
Jan Kanty Pawluśkiewicz karierę artystyczną rozpoczął w 1966 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu Anawa, który z czasem przerodził się w zespół muzyczny, z wokalistą Markiem Grechutą, a potem z Andrzejem Zauchą. J. K. Pawluśkiewicz jest autorem muzyki do wielu znanych piosenek z repertuaru Marka Grechuty, Andrzeja Zauchy oraz Grzegorza Turnaua, czasem również sam śpiewa. Artysta jest kompozytorem wielu form muzycznych, między innymi: „Opery żebraczej”, oratorium „Nieszpory Ludźmierskie”, poematu symfonicznego „Harfy Papuszy” oraz, wspólnie z Markiem Grechutą, musicalu „Szalona lokomotywa”.
Wojtek Kocołowski napisał w dołączonej do wydawnictwa książeczce: „(... ) Jeśli muzyka filmowa jest dobra, to jest jej w filmie zazwyczaj niedużo. To, że ona brzmi widzowi w uszach jeszcze długo po seansie, to nie kwestia jej ilości, tylko jakości. (... ) Dobra muzyka filmowa zazwyczaj opiera się na jednym, najwyżej dwóch motywach, różnie aranżowanych, i czasem jeszcze na piosence skomponowanej na potrzeby fabuły. Do zbudowania i utrzymania nastroju w filmie po prostu nie potrzeba więcej. Bo przecież muzyka filmowa do tego głównie służy. (... ) Dobry kompozytor filmowy to rzadkie połączenie talentu i odpowiedniej osobowości. Talent przydaje się nie tylko do komponowania tych właściwych nut, ale i do wpasowania się w zawiły proces powstawania filmu (... ) Odpowiednia osobowośc, będąca harmonijnym połączeniem pokory, cierpliwości i właściwie wyregulowanego ego jest zaś niezbędna, by umiec się dopasowac do wizji reżysera. I zgasic własne oczekiwania. Bo to reżyser tu decyduje, a muzyka pełni rolę służebną. (... ) A Jan Kanty Pawluśkiewicz i jego muzyka do filmów? Spełniają wszystkie powyższe reguły(... )”.
A Jan Nowicki napisał o kompozytorze zdanie, które bardzo dobrze podsumowuje całą twórczośc artysty: „Myślę, że nie tylko z powodu muzyki, która uratowała niejeden film – nazwisko Jan Kanty Pawluśkiewicz oznacza po prostu... nieśmiertelnośc!”.
Lista utworów:
1. Syr terne chaja, Papusza
2. Oj, syr sukar te dziveł, Papusza
3. Lot nasz podniebny, Odwet
4. Źródło, Odwet
5. Taniec Ubu, Ubu skowany
6. Powszedniośc dnia, Kobieta samotna
7. Temat co najmniej gwizdany, Pułkownik Kwiatkowski
8. Rozstanie, Pułkownik Kwiatkowski
9. Bal prowincjonalny, Nieproszony gośc
10. Niepokój, Nieproszony gośc
11. Wyznanie, cma
12. Sennośc myśli, cma
13. Patrząc w dal, cma
14. Widzenie, Twarze i maski
15. Tango „Nostalgia”, Kukły i ludzie
16. Temat mocno karczmiany, Kukły i ludzie
17. Przepowiednia, Bohater roku
18. Pieśń Vilmy, Kisvilma. Az utolso naplo
19. Kirgizja, Kisvilma. Az utolso naplo
20. Temat żydowski, Tragarz puchu
21. Piaski czasu, Tragarz puchu
22. W transie, W tym miejscu...
23. Walczyk ze szkatułki
24. Nocny rewir, Kształt rzeczy
25. Zaklęte miejsca, Kształt rzeczy
26. Tajemnica, Kształt rzeczy
27. Nowy radosny dzień, Idol