Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy - Panufnik: Universal Prayer

Flaga Polska 20 grudnia 2024, piątek
Arysta: Polski Narodowy Chór Młodzieżowy
Wytwórnia: Universal
Klasyka

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent [1–3], kierownictwo artystyczne PNChM



Łukasz Borowicz – dyrygent [4–9]



Natalia Rubiś – sopran



Małgorzata Krzemień – sopran



Małgorzata Pańko-Edery – mezzosopran



Krystian Adam Krzeszowiak – tenor



Wojtek Gierlach – bas



Malwina Lipiec-Rozmysłowicz, Elżbieta Korelus, Krzysztof Waloszczyk – harfy



Jakub Waszczeniuk, Grzegorz Krause, Piotr Bugaj – trąbki



Eloy Panizo Padrón, Wojciech Jeliński, Filip Kołaczyk – puzony



Iñaki Cuenca, Daniel Kamiński – kotły



Tomasz Kowalczyk – glockenspiel



Roman Perucki – organy



Polski Narodowy Chór Młodzieżowy



 



Andrzej Panufnik ceniony jest przede wszystkim za twórczość symfoniczną. W jego dorobku znajduje się jednak kilka kompozycji z udziałem chóru i one właśnie zostały zebrane na tej płycie. Wszystkie pochodzą z drugiego, brytyjskiego okresu życia kompozytora, choć trzeba zaznaczyć, że w niektórych sięga on i do polskich wątków, i do muzyki stworzonej jeszcze przed wyjazdem z Polski w 1954 roku. Wtedy to Panufnik, korzystając z krótkiego pobytu na sesji nagraniowej dla Radia Szwajcarskiego, zamiast wrócić do kraju, przedostał się dzięki pomocy przyjaciół do Londynu i tam poprosił o azyl polityczny. Polskę odwiedził dopiero w 1990 roku, już po demokratycznych przemianach. Jego muzyka i nazwisko do 1977 roku były w kraju zakazane. On sam budował w tym czasie zawodową pozycję w Wielkiej Brytanii. (...)



Pierwsze lata Panufnika w Wielkiej Brytanii nie były łatwe, jednak ślub, a także kilka miesięcy wcześniej otrzymana nagroda kompozytorska w Monako (za Sinfonię sacra) pozwalały bardziej optymistycznie patrzeć w przyszłość. Można



zatem widzieć w Song to the Virgin Mary wyraz tych wszystkich uczuć, a sam utwór traktować jako rodzaj daru dla Matki Bożej. Jest to prosta pieśń chóralna o modlitewnym charakterze, do której Panufnik wybrał tekst średniowiecznego anonimowego polskiego wiersza łacińskiego. (...) Temat melodyczny pieśni nawiązuje zarówno do chorału gregoriańskiego, jak i do polskiej muzyki ludowej. Oparty na skali pentatonicznej, przewija się we wszystkich głosach, w warstwie harmonicznej tworząc akordy o podwójnym, durowo-molowym obliczu (z tercją małą i wielką jednocześnie), a od czasu do czasu także bardziej dysonujące zestawienia. Całość zyskuje dzięki temu surową, ascetyczną, a zarazem pełną żarliwego napięcia aurę dźwiękową. (...)



Invocation for Peace (Inwokacja dla Pokoju) to utwór napisany w 1972 roku na zamówienie chóru i orkiestry młodzieżowej w Southampton. Nie jest to kompozycja całkowicie nowa, kompozytor wykorzystał tu bowiem trzecią, chóralną część swojej Symfonii Pokoju – napisanej jeszcze w Polsce, w 1951 roku. (...)



w latach 1968–1969, powstała kantata Universal Prayer (Modlitwa powszechna) na cztery głosy solowe, trzy harfy, organy i chór mieszany do słów Alexandra Pope’a. Jest to zarazem jeden z najważniejszych utworów w dorobku Andrzeja Panufnika – zarówno pod względem zastosowanego języka muzycznego, jak i przesłania ideowego. Kompozytor sięgnął tutaj po tekst osiemnastowiecznego angielskiego poety, który podobnie jak on mieszkał w Twickenham. (...)



Kantata Winter Solstice (Przesilenie zimowe) na sopran i baryton solo, chór mieszany i zespół instrumentalny do słów Camilli Jessel została napisana pod koniec 1972 roku. Tym razem jej tematyka związana jest z Bożym Narodzeniem, a powstała na zamówienie Thames Chamber Choir & Orchestra z podlondyńskiego Kingston upon Thames.



 



dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN



Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk



 



 



 



Program:



 



Andrzej Panufnik (1914–1991)



 



[1] Song to the Virgin Mary / Pieśń do Marii Panny                                                          12’02



na chór sześciogłosowy a cappella (1964, rew. 1969) sł. Anonim



 



[2] Prayer to the Virgin of Skępe / Modlitwa do Matki Boskiej Skępskiej                        5’52



na głos solowy i organy  (1990) sł. : Jerzy Pietrkiewicz



 



[3] Invocation for Peace / Inwokacja dla Pokoju                                                               7’12



na głosy chłopięce*, dwie trąbki i dwa puzony (1972) sł. : Camilla Jessel-Panufnik



 



[4] Universal Prayer / Modlitwa powszechna                                                                    35’00



kantata na cztery głosy solowe, chór mieszany, trzy harfy i organy (1968–1969) sł. : Alexander Pope



 



Winter Solstice / Przesilenie zimowe**                                                                             [16’39]



kantata na sopran i baryton solo, chór mieszany, trzy trąbki, trzy puzony, kotły i glockenspiel  (1972)



sł. : Camilla Jessel-Panufnik



[5] Mistletoe Carol / Kolęda o jemiole                                                                                2’03



[6] Chant of the Earth Mother / Pieśń Matki Ziemi                                                             3’39



[7] Nativity of the SO/u/N / Narodziny Syna/Słońca                                                           4’01      



[8] Sermon of St Augustine / Kazanie św. Augustyna                                                         3’48



[9] Hymn for the New Year / Hymn na Nowy Rok                                                               3’07



 



Czas całkowity                                                                                                                      77’05                                               



 



* Na płycie partię wykonują soprany



** Światowa premiera fonograficzna