Najnowszy album Parquet Courts zatytułowany "Sympathy For Life" i wydany nakładem Rough Trade Records, ukazuje zespół z Brooklynu w jego najbardziej instynktownym i elektronicznym wydaniu, wprowadzającym ich urzekające, psychodeliczne opowieści na nowe terytorium, zachowując przy tym swoją unikalną tożsamość. Zbudowany w dużej mierze z improwizacji, zainspirowany nowojorskimi klubami, Primal Scream i Pink Floyd i wyprodukowany we współpracy z Rodaidhem McDonaldem (The xx, Hot Chip, David Byrne) i Johnem Parishem (PJ Harvey, Aldous Harding, Dry Cleaning), "Sympathy For Life" jest przeznaczony do tańca. W przeciwieństwie do uwielbianego na całym świecie poprzednika, "Wide Awake!" z 2018 roku, skupiono się na groovie. " “Wide Awake!" to była płyta, którą można było puścić na imprezie - mówi współtwórca zespołu Austin Brown. "Sympathy For Life" jest pod wpływem samej imprezy. Historycznie rzecz biorąc, kilka niesamowitych rockowych płyt powstało dzięki mieszaniu się z kulturą muzyki tanecznej - od Talking Heads po Screamadelicę. Naszym celem było przeniesienie tego do naszej własnej muzyki. Każdy z nas, w swoim życiu prywatnym, chodzi na wiele imprez tanecznych. A raczej chodziliśmy przed pandemią, czyli wtedy, kiedy powstała ta płyta". Zanim jesienią 2019 roku rozpoczęły się sesje w brooklyńskim studiu The Bridge, jak zwykle kwartet (Brown i A Savage plus basista Sean Yeaton i perkusista Max Savage) poświęcił czas na osobną pracę nad pomysłami. Dla A Savage'a oznaczało to wycieczkę do Włoch uzbrojonym w kwas Mad Hattera. "Wziąłem ze sobą dużo kwasu i zacząłem ćwiczyć" - mówi. "Nazywam to trippy liftingiem. W ciągu dnia ćwiczyłem, a w nocy pisałem piosenki. Trzy lub cztery z piosenek, które znalazły się na albumie, zaczęły się właśnie tam - Walking At A Downtown Pace, Pulcinella, Trullo. Większość moich pomysłów na oprawę graficzną również powstawała w tym czasie. Miałem przyklejoną do ściany dużą kartkę papieru z napisem "CAN, CANNED HEAT, & THIS HEAT". To był dźwięk, który chciałem znaleźć". Po powrocie do domu zaczęli improwizować. "Większość piosenek powstała poprzez długie improwizacje i kształtowanie ich poprzez naszą własną edycję - wyjaśnia Brown. Największym atutem, jaki mamy jako artyści, jest zespół. Po 10 latach razem, naszym najważniejszym instrumentem jest każdy z nas. Najczystszy wyraz Parquet Courts jest wtedy, gdy improwizujemy". W bardzo realnym sensie, zespół samplował siebie, formując i tnąc swoje rytmiczne i melodyjne motywy, aby stworzyć te utwory i zamanifestować coś nowego. Senny singiel przewodni ‘Plant Life', wydany w czerwcu, został zmontowany do 10 minut z ponad 40 minutowego jamu i ponownie skrócony o połowę na potrzeby albumu. Cyfrowy disco-punkowy hymn ‘Marathon Of Anger', który rozpoczął się w dużej mierze jako elektroniczny jam zainspirowany protestami Black Lives Matter, został pieczołowicie skrócony z 41 minut do zgrabnych czterech i pół. Pomiędzy tym wszystkim była ciężka praca. "Bardziej niż na jakimkolwiek innym naszym albumie tu było więcej procesu produkcji" mówi Brown. "Chodziło o przeglądanie motywów przez obiektyw muzyki tanecznej i nasz własny filtr, aby odkryć dokąd nas to zaprowadzi. Po siedmiu albumach była presja, żeby zrobić coś nowego, ale wciąż brzmieć jak my". Kluczem do złożonego procesu była praca z McDonaldem, najpierw w The Bridge, a następnie przez intensywne dwa tygodnie w The Outlier Inn, rozległym, sielankowym studiu w Catskills, gdzie w 2014 roku nagrywano ‘Sunbathing Animal'. "Poznałem Rodaidha, kiedy byłem DJ-em w LA" - zauważa Brown. "Przyniosłem moje płyty do jego domu i spędziliśmy całe dnie rozmawiając o tym, co chcemy zrobić i samplując rzeczy z obu naszych kolekcji w celu uzyskania odniesień. Kiedy przyjechał do Nowego Jorku, żeby nagrywać, zmiksowaliśmy niektóre z tych sampli, tworząc bity i groove'y, a następnie jammowaliśmy. To był fajny sposób pracy, zupełnie inny dla nas". Centralne miejsce zajmował też syntezator Korg MS-20, przez który były puszczone gitary. Austin często przełączał się na syntezatory. Max Savage grał na żywo na wielu bębnach elektronicznych. W Catskills użyli takżekopuły geodezyjnej jako pomieszczenia pogłosowego, a Brown obsługiwał dub station. "W niektórych utworach nie grałem na niczym, tylko przepuszczałem ich instrumenty przez efekty. " - mówi. "W ‘Plant Life' i ‘Marathon Of Ange'r, przepuściłem wszystko przez mikser dodając echa i delaye. To jest ten sam sposób, w jaki miksuje się album dubowy". W marcu zeszłego roku zespół przeniósł się do Real World Studios w pobliżu Bath, aby pracować z Johnem Parishem nad tytułowym utworem ‘Sympathy For Life Sandinista!' oraz zmysłowym, rozciągniętym ‘Pulcinella'. "Kiedy tam byliśmy, gazety były pełne historii o Covidzie, ale byliśmy zbyt zajęci, aby je czytać", wyjaśnia Savage. "Myśleliśmy, że nagłówki były niepotrzebnie alarmujące, dopóki nie dotarliśmy na lotnisko, aby polecieć do domu. Wyjechaliśmy dwa dni przed zamknięciem". Do tego czasu album był prawie gotowy, a wszystkie teksty zostały napisane. Upiornym zbiegiem okoliczności ‘Sympathy For Life' rozpoczyna się i kończy utworami, które odwołują się do masek. ‘Pulcinella' została zainspirowana zamaskowaną postacią z Commedia dell'Arte o tym samym imieniu. "Dopiero później dotarło do mnie, że Commedia dell'Arte była bardzo popularna w czasach Wielkiej Dżumy" - mówi Savage. Dlaczego podczas pobytu we Włoszech upodobał sobie właśnie tę postać? "Być może miałem przeczucie ‘dżumy' " uśmiecha się. Ponieważ na całym świecie wszystko zostało zamknięte, więc - nieuchronnie - premiera albumu również została przesunięta. W końcu nadszedł październik, dokładnie rok po terminie, ale też w samą porę. "Czuję się, jakby to było napisane wieki temu", podsumowuje Brown. "Ale też, że to, co reprezentuje, ma większe znaczenie w czasie post-pandemicznych niż kiedykolwiek. W dodatku kluby znów są otwarte. Czas wrócić do tańca".
Lista utworów:
1. Walking At A Downtown Pace
2. Black Widow Spider
3. Marathon of Anger
4. Just Shadows
5. Plant Life
6. Application Apparatus
7. Homo Sapien
8. Sympathy For Life
9. Zoom Out
10. Trullo
11. Pulcinella