Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Paolo Bordogna - Tutti Buffo

Flaga Polska 23 czerwca 2015, wtorek
Arysta: Paolo Bordogna
Klasyka

W historii wytwórni Decca możemy znaleźć wielu śpiewaków buffo: Bruscantini, Fernando Corena, Paolo Montarsolo i Enzo Dara, a listę można ciągnąć dalej. A jednak, co może zdawać się wręcz zabawne, nie znajdziemy nagrań recitali poświęconych utworom tego gatunku, chociaż jest on tak popularny i ceniony przez publiczność. Bas buffo, albo baryton buffo przeszedł niezwykłą ewolucję w przeciągu ostatnich dwudziestu, trzydziestu lat. Tak zwany „rossiniowski renesans” i ogólnie ostatnie badania krytyczne spowodowały, że wykonania, które kiedyś odnosiły wielkie sukcesy dziś postrzegane są jako przestarzałe.

W dawnych czasach role były wykonywane w humorystyczny sposób, zwracano bardziej uwagę na grę aktorska niż na jakość śpiewu, co obecnie jest już nie do zaakceptowania. Co więcej wokaliści reprezentujący typ barytona lub basa buffo mają tak różne charaktery i smak, że sama definicja wydaje się dyskusyjna, o ile nie prowadząca na manowce. Weźmy na przykład taką rolę Don Pasqule lub Falstaffa, które w ogóle nie brzmią dla nas dziś buffo. Krytycy nie zawsze doceniali znaczenie tego typu ról w przeszłości, ale ostatnia ewolucja stylistyczna uświadomiła wszystkim, że poza umiejętnościami aktorskimi i mimicznymi, śpiewacy muszą posiadać świetną technikę wokalną a także umiejętność bezbłędnego wymawiania niesłychanie skomplikowanych łamańców słownych, co czyni tego typu role praktycznie niewykonalnymi dla śpiewaków niewładających od urodzenia językiem włoskim.

Nagrania Paola Bordogna spełniają te wszystkie warunki, zostały dokonane we Włoszech, z włoską orkiestrą i włoskim dyrygentem.

To nie jest tylko recital, ale także podróż przez trzy stulecia historii opery. Podróż, w której poza wielkim Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem mamy prawie wszystkich najwybitniejszych włoskich kompozytorów na przestrzeni ostatnich 300 lat, łącznie z epoką tzw. „weryzmu”.

Z tego punktu widzenia podróż Bordogna ukazuje ciągłość w czasie spuścizny muzycznej, stulecie po stuleciu , która zachwycała i cały czas zachwyca Włochy i cały świat.

Lista utworów:

1. „Udite, Tutti Udite!” Il Matrimonio Segreto D. Cimarosa
2. „Madamina, Il Catalogo È Questo” Don Giovanni W. A. Mozart
3. „A Un Dottor Della Mia Sorte” Il Barbiere di Siviglia G. Rossini
4. „Se Ho Da Dirla, Avrei Molto Piacere” Il Turco inItalia G. Rossini
5. „Sia Qualunque Delle Figlie” Cenerentola G. Rossini
6. „Lazzarune, Scauzacane!” Le Convenienze e le Inconvenienze Teatrali G. Donizetti (with VittorioPrato)
7. „Udite, O Rustici!” L'Elisird'Amore G. Donizetti
8. „Son Nov'ore”
9. „Bella Siccome Un Angelo”
10. „Ah! Un Focoinsolito” Don Pasquale G. Donizetti (Paolo Bordogna sings both Don Pasquale and Dottor Malatesta)
11. „L'onore!”FalstaffG. VERDI
12. „Era Eguale La Voce?” GianniSchicchi G. Puccini
13. „Quella È Una Stra... Stra... Strada!” Le Maschere P. Mascagni
14. „È Una Cosa Incredibile!” Il Cappello di Paglia di FirenzeN. ROTA