Powrót do brzmienia zapomnianych instrumentów muzycznych to w moim odczuciu to jeden z elementów procesu odnajdowania tożsamości kulturowej i przywracania zagubionej, naturalnej hierarchii wartości. Na fali tych poszukiwań przed ponad dwudziestu laty – wsparta ogromną wiedzą Ewy Dahlig-Turek i mistrzowską ręką lutnika Andrzeja Kuczkowskiego, podjęłam się nie lada wyzwania: rekonstrukcji sposobu gry na zapomnianych staropolskich fidelach kolanowych: suce biłgorajskiej, suce mieleckiej i fideli płockiej. Wielkim wzbogaceniem procesu odtwórczego okazała się przyjaźń i wymiana doświadczeń ze Zbigniewem Butrynem – ludowym muzykiem z Janowa Lubelskiego, który podjął się rekonstrukcji suki biłgorajskiej ze znaczka pocztowego. Płyta, którą Państwu oddaję, to moje muzyczne kartki z podróży. Kompozycje własne, które od lat pisałam „do szuflady”. Dawno temu w Indiach zrozumiałam, że cała muzyka została już dawno skomponowana i znajduje się w miejscu poza czasem i przestrzenią. My artyści tworząc ją, w istocie odkrywamy tylko coś, co już istnieje, tak jak podróżnik odkrywa nowe lądy. Wydobywamy to z potencjalności i materializujemy. Klimaty tradycyjnej muzyki polskiej, echo melodii perskich, indyjskich czy skandynawskich, rytmy Radżastanu i Dalekiego Wschodu odcisnęły się w moim sercu jak pieczęć. Trzydzieści lat podróży po wszystkich kontynentach uświadomiło mi, że proste staropolskie instrumenty potrafią „rozmawiać” we wszystkich językach świata. Posłuchajcie ich odrodzonego dźwięku, alfabetu XXI wieku. (Maria Pomianowska).
Skład:
Maria Pomianowska – śpiew, suka biłgorajska, fidel płocka
Aleksandra Kauf – śpiew, suka biłgorajska, suka mielecka
Iwona Rapacz – suka basowa
Patrycja Napierała – perkusionalia
goście:
Piotr Malec – tabla
Marta Sołek – suka akompaniująca
Bartek Pałyga – bas ludowy
Lista utworów:
1. Step
2. Wiatr
3. Tęcza
4. Ocean
5. Dolina
6. Wyspa
7. Fiord
8. Las
9. Rzeka
10. Pustynia
11. Monsun
12. Służyłem ja Tobie