Południowokoreańska skrzypaczka Bomsori, supergwiazda w swojej ojczyźnie i ceniona na całym świecie solistka, prezentuje debiutancki album solowy dla Deutsche Grammophon.
"Violin on Stage" to wybór znakomitych dzieł stworzonych na skrzypce i orkiestrę, w tym także kilka olśniewających "showstoppers" – utworów stworzonych dla opery i baletu lub inspirowanych słynnymi tematami operowymi i baletowymi – w aranżacjach.
Sesje nagraniowe odbyły się w grudniu 2020 roku, w słynącym z doskonałej akustyki Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, wraz z zespołem NFM Filharmonii Wrocławskiej i jej dyrektorem muzycznym Giancarlo Guerrero.
Wybrany przez skrzypaczkę repertuar wyraża jej pragnienie komunikowania się z publicznością za pomocą ekspresyjnego brzmienia jej instrumentu.
Ze świata baletu skrzypaczka wybrała "The Dance of the Blessed Spirits" z "Orfeusza i Eurydyki" Glucka oraz "Pas de deux" z "Dziadka do orzechów" (1892) Czajkowskiego, ponadczasowego arcydzieła muzyki późnego romantyzmu.
Jej wykonania obu tych dzieł w nowej transkrypcji na skrzypce solo i orkiestrę przywołują bezwysiłkową grację tancerzy, dla których pierwotnie napisano te utwory.
Bomsori wnosi jeszcze więcej wyrafinowanej liryki do "Méditation", symfonicznego intermezzo, pierwotnie wykonywanego między scenami w drugim akcie "Thaïs" Masseneta. Pozostając w konwencji operowej, artystka prezentuje "Mon cœur s'ouvre à ta voix" z "Samsona i Dalili" Saint-Saënsa, jednej z najpiękniejszych arii, w nowym opracowaniu Michaela Rota.
Wykonuje także "Introduction et Rondo Capriccioso" tego kompozytora, które samo w sobie jest niczym operowy recytatyw i aria, na przemian introspekcyjna i ekstrawertyczna.
Nieskrępowane emocje i techniczny kunszt Bomsori łączą się natomiast w jej wykonaniu "Carmen Fantasie" Franza Waxmana, znanego ze swoich ścieżek dźwiękowych do takich hollywoodzkich hitów, jak "Narzeczona Frankensteina", "Okno na podwórze" czy "Bulwar Zachodzącego Słońca". Kompozytor stworzył to połączenie melodii z "Carmen" Bizeta na potrzeby nagrodzonej Oscarem ścieżki dźwiękowej do filmu "Humoreska" z 1946 roku, a wkrótce potem przekształcił je w porywający utwór koncertowy.
Album "Violin on Stage" był również zainspirowany miłością Bomsori do Polski i polskiej muzyki, rozpaloną w 2016 roku spektakularnym sukcesem na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego i podsycaną od tego czasu poprzez współpracę w duecie z Rafałem Blechaczem.
Ważnym elementem jest także bliska współpraca z zespołem NFM Filharmonia Wrocławska i Giancarlo Guerrero, z którymi grała I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego, podczas trasy koncertowej w Stanach Zjednoczonych, w ubiegłym sezonie.
Na płycie znalazły się trzy utwory Wieniawskiego, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków wszechczasów i znakomitego kompozytora muzyki przeznaczonej na swój instrument. Oprócz jego niezmiennie popularnych "Légende" i "Polonaise de Concert", Bomsori wykonuje również "Fantasia brilliante", utwór oparty na tematach zaczerpniętych z opery Gounoda "Faust", rzadko słyszane arcydzieło w pięciu kontrastujących częściach, które przenosi nas z powrotem do świata opery.
Lista utworów:
1. Wieniawski: Polonaise de concert, Op. 4 (Orch. Kornowicz)
2. Tchaikovsky: Pas de deux (Arr. Rot for Violin and Orchestra) [The Nutcracker, Op. 71, TH 14]
3. Waxman: Carmen Fantasie
4. Gluck: Dance of the Blessed Spirits (Arr. Rot for Violin and Orchestra) [Orfeo ed Euridice, Wq. 30]
5. Massenet: Méditation [Thaïs]
6. Saint-Saëns: Introduction et Rondo capriccioso in A minor op. 28
7. Saint-Saëns: Mon coeur s'ouvre a ta voix (Arr. Rot for Violin and Orchestra) [Samson et Dalila, Op. 47, R. 288]
8. Wieniawski: Légende, Op. 17
9. Wieniawski: Fantaisie brillante based on themes from Gounod's “Faust" op. 20
NFM Wrocław Philharmonic
Giancarlo Guerrero Conductor