Muzyka zasilana naturą. SAD Karoliny Cichej i [emailprotected]
Ten album Karolina Cicha i [emailprotected] stworzyli wieloma językami: językiem natury i mową wielokulturowego Podlasia, językiem emocji, tradycji i współczesnym żargonem samplowanych dźwięków. Efektem spotkania czołowej polskiej artystki folkowej i producenta muzycznego jest SAD, płyta niosąca oczyszczenie. Metafizyczna, alternatywna i elektroniczna, dla fanów Cichej – zaskakująca.
Połączyły ich podobne doświadczenia i odczuwanie swojej "podlaskości" oraz chęć tworzenia muzyki, która daje energię do pozytywnego przeżywania świata. – Inspiracja wychodziła zwykle od instrumentalnych pomysłów wyjściowych [emailprotected] opartych na bicie perkusyjnym i linii basu lub zapętlonym zsamplowanym motywie instrumentalnym – tłumaczy Cicha. – Ja dobierałam melodię tradycyjną należącą do mniejszości zamieszkującej województwo podlaskie lub pisałam swój tekst, który ubierałam w melodię. Okazało się, że – pomimo iż czasy nastały bardzo smutne – oboje lubimy styl pracy, w której – jak u dzieci – dominującą emocją jest radość.
Osią ich poszukiwań pozostało województwo podlaskie: Białystok, w którym wzrastali i wsie, które go otaczały. Miasto z ogromną ilością drewnianego budownictwa, stolica nurtu disco-polo w postperelowskiej rzeczywistości. Budzący się w okolicznych wsiach i miasteczkach kapitalizm czy pierwsze elewacje z sidingu zakrywające drewniane arcydzieła wiejskiej architektury. Klimat wakacji u babci, klimat polskich, białoruskich, ukraińskich, litewskich czy tatarskich wsi, gdzie wyjeżdżało się na pierwsze krajoznawcze wagary, a potem, w czasie studiów, na badania terenowe.
Ten wielobarwny językowo krajobraz jest obecny na płycie w postaci pieśni, należących do kultur, które od wieków współtworzą bogatą mozaikę kulturową regionu. Jest w tych muzycznych pejzażach dużo rootsowej energii, która bierze się z natury. Są tu połamane groove'y i nieoczywiste fuzje instrumentów, wprowadzające w taneczny trans lub błogi stan. – Różnorodność, szczerość i głęboki las – dodaje Wiktor Szczygieł czyli [emailprotected] To on czuwał nad całością, łącząc wokal i teksty Karoliny oraz nagrania instrumentalistów ze Spółki, która tworzy i koncertuje z Cichą: Patrycji Betley, Karoliny Matuszkiewicz oraz Mateusza Szemraja.
SAD to metafizyka podlaskiej lokalności pełnej niesamowitych zderzeń i kontrastów. To metafizyka krańca świata, którą Wiesław Szumiński fotografuje w swoim cyklu "Pochwała prowincji". Część tych zdjęć wizualnie dopełnia muzyczny SAD. Widać na nich jeszcze region takim, jaki odchodzi właśnie w zapomnienie.
Lista utworów:
1. Powrót do kolorów
2. Xylopolis
3. Ojciec zachorował
4. Sira sira djezveler
5. Oj ty rzeko
6. PKS do Gródka
7. Wiśniowy sad
8. Wojennyj korabel
9. Wszyscy są wybrani
10. Śpij mój synu, śpij ma córko
11. Obcowanie
12. Bez drugiego głosu
Płyta powstała dzięki dofinansowaniom: Województwa Podlaskiego i Miasta Białystok. Utwór Xylopolis powstał we współpracy z Instytutem Ochrony Środowiska w ramach Projektu Xylopolis dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.