"Facce d'amore" (Oblicza miłości) to drugi album solowy kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego.
Jego debiut z 2018 roku "Anima Sacra" poruszył dziennikarzy magazynu Gramophone tak bardzo, że określili go "Głosem z wielką przyszłością", zaś The Sunday Times wychwalał "nieziemskie piękno tonu Orlińskiego, jego perłową koloraturę i fantastyczną kontrolę oddechu", dodając jednocześnie, że "ma zaledwie 28 lat, ale jest to szczególny głos, który warto śledzić".
Album przynosi zmianę z obszaru sakralnego na osobisty i pełen pasji. Urodzony w Polsce, zaś wyszkolony w Nowym Jorku śpiewak wyjaśnia: "Na "Anima Sacra" zależało mi, aby słuchacze przeszli duchową podróż przez program w całości bazujący na muzyce sakralnej XVIII wieku. Myśl przewodnia "Facce d'amore" jest nieco odmienna".
Program – na który składa się również imponująca liczba ośmiu nagrań światowych premier – zawiera "arie operowe, które opowiadają historię poprzez pokazanie muzycznego obrazu męskiego kochanka w epoce baroku". Koncentrują się na zupełnie różnych aspektach miłości – nie tylko jej pozytywnej stronie, takiej jak radość z odwzajemnionej miłości, ale także tej, gdzie podmioty stają się pochłonięte przez gniew czy nawet szaleństwo. "
Album, który obejmuje 85 lat z okresu baroku, zawiera arie tak wielkich postaci, jak Haendel, Cavalli czy Alessandro Scarlatti, ale również kompozytorów, których nazwiska odzyskały znaczenie dopiero na przestrzeni ostatnich dekad, a więc Bononcini, Conti, czy Hasse (który napisał wirtuozowską "Sempre a si vaghi rai" – jedną ze światowych premier tego albumu – dla legendarnego kastrata Farinelliego) oraz stosunkowo nieznane nazwiska, jak Orlandini, Predieri, czy Matteis. Tak, jak przy "Anima Sacra", bass baryton Yannis François doradzał w kwestii koncepcji i układu programu do "Facce d'amore", podczas gdy partnerzy wykonawczy Orlińskiego, to znów instrumentaliści Il Pomo d'Oro oraz dyrygent Maxin Emelyanychev.
Lista utworów:
1. Francesco Cavalli: La Calisto (Venezia, 1651) : Act II, scene 1: Endimione: Erme e solinghe cime... Lucidissima face
2. Giovanni Antonio Boretti: Eliogabalo (Venezia, 1669) : Act III, scene 5: Eliogabalo: Chi scherza con Amor *
Giovanni Antonio Boretti: Claudio Cesare (Venezia, 1672) : Act II, scene 1
3. Sinfonia *
4. Claudio: Crudo amor non hai pietà *
5. Giovanni Bononcini: La Nemica d'Amore fatta amante, Prima Parte (Roma, 1693) : Sinfonia
6. Giovanni Bononcini : La Costanza non gradita nel doppio amore d'Aminta (Roma, 1694) : Aminta: Infelice mia costanza
7. Alessandro Scarlatti: Pirro e Demetrio (Napoli, 1694) : Act II, scene 9 : Pirro: Fra gl'assalti di Cupido *
Georg Friedrich Händel: Agrippina (Venezia, 1709) : Act II, scene 5 : Ottone:Otton qual portentoso fulmine... Voi che udite
8. Recitativo: Otton qual portentoso fulmine
9. Aria: Voi ch'udite il mio lamento
10. Giuseppe Maria Orlandini / Johann Mattheson: Nerone (Hamburg version 1723) : Act I, scene 3 : Nerone: Che m'ami ti prega *
11. Georg Friedrich Händel: Amadigi di Gaula HWV 11 (London, 1715) : Act II, scene 5 : Dardano: Pena tiranna
12. Georg Friedrich Händel: Muzio Scevola (London, 1721) : Act III, scene 7 : Muzio: Spera, ché tra le care gioie
13. Georg Friedrich Händel: Orlando HWV 31 (London, 1719) : Act II, scene 11 : Orlando: Ah stigie larve !... Vaghe pupille
14. Luca Antonio Predieri: Scipione il giovane (Venezia, 1731) : Act III, scene 4 : Scipione : Dovrian quest'occhi piangere *
15. Nicola Matteis: Ballo dei Bagatellieri
16. Francesco Bartolomeo Conti: Don Chisciotte in Sierra Morena (Vienna, 1719) : Act IV, scene 6 : Fernando : Odio, vendetta, amore
17. Luca Antonio Predieri: Scipione il giovane (Venezia, 1731) : Act I, scene 12 : Scipione : Finche salvo è l'amor suo *
18. Hasse: Orfeo (London, 1736) : Orfeo : Sempre a si vaghi rai * * światowa premiera fonograficzna