Pianista i kompozytor Harold López-Nussa wydaje album "Timba a la Americana", będący jednocześnie debiutem nagraniowym w wytwórni Blue Note. Tętniący życiem album został zainspirowany decyzją pianisty o opuszczeniu swojej kubańskiej ojczyzny i rozpoczęciu nowego życia we Francji. Wyprodukowany przez Michaela League'a (Snarky Puppy) "Timba a la Americana" prezentuje 10 nowych, oryginalnych i dynamicznych kompozycji w wykonaniu zgranego zespołu, w skład którego wchodzą wirtuoz harmonijki ustnej Grégoire Maret, Luques Curtis na basie, Bárbaro "Machito" Crespo na congach oraz brat Harolda, Ruy Adrián López-Nussa na perkusji.
Urodzony w muzycznej rodzinie w Hawanie López-Nussa budował swoją karierę w ciągu ostatnich dwóch dekad, od czasu wygrania prestiżowego konkursu Montreux Jazz Piano Competition w 2005 roku. Swoimi porywającymi występami zachwycił publiczność na całym świecie, wydał dziewięć uznanych albumów jako lider i był częścią projektu Ninety Miles z 2011 roku ze Stefonem Harrisem, Davidem Sanchezem i Christianem Scottem. Jego muzyka odzwierciedla pełen zakres i bogactwo kubańskiej tradycji muzycznej z charakterystycznym połączeniem elementów folklorystycznych, popularnych i klasycznych, a także improwizacji.
Tworząc album "Timba a la Americana" López-Nussa poczuł silną potrzebę ucieczki od konwencjonalnego myślenia o formie i strukturze utworów, które definiowały latynoski jazz od lat 50-tych. We współpracy z League, basistą i założycielem Snarky Puppy, szukali nowych pomysłów dla motywu rytmicznego clave, który jest sercem muzyki kubańskiej. Wykorzystali elementy danzon, fundamentalnego tańca, który utworzył się w Matanzas pod koniec XIX wieku, oraz dostojne riffy son tumbao, które stanowią oprawę utworów Beny’ego Moré’a i wielu innych. Pracowali z rytmami bębnów Bata używanymi do przywoływania bóstw, a następnie włączyli je do polirytmicznych, improwizowanych tematów. Połączyli mamby Dizzy'ego Gillespiego i Machito z nowoczesnymi pomysłami na strukturę utworu.
Rezultatem jest najbardziej ekspansywne i ambitne dzieło Lópeza-Nussy. Prowokacyjny, bogaty cykl utworów, który stanowi współczesne spojrzenie na latynoski jazz. Punktem wyjścia jest Kuba; stamtąd López-Nussa i jego zespół wymieniają się pomysłami w kosmopolitycznym duchu, który wykracza poza regiony, gatunki i epoki.
Tracklista:
1. Funky
2. Cake a la Moda
3. Mal du Pays
4. Rat-a-Tat
5. Conga a la Americana
6. Afro en Toulouse
7. Tumba la Timba
8. Mamá
9. Tierra Mía
10. Hope