Zanim wykrystalizował się zespół w dzisiejszym kształcie, EABS był swego rodzaju movementem. Ideą. Rekonstrukcją dekonstrukcji. Był również hołdem dla twórczości Ahmada Jamala, Gila Scotta Herona, Jay Dee, Pete Rocka oraz wielu innych muzycznych legend.
Organizowane sesje na początku zrzeszały większą ilość improwizujących muzyków. Do każdego spotkania w klubie Puzzle dołączali spontanicznie instrumentaliści, dowiadujący się o tym wydarzeniu przypadkowo. Kilku z nich dołączyło do składu na stałe. Tak wyklarował się septet.
EABS to próba nowego podejścia do jazzu przez pryzmat hip-hopowego brzmienia, na którym wychowali się muzycy. Łącząc wpływy soulu, funku, hiphopu, elektroniki i świeżego podejścia do kompozycji, zespół stara się tchnąć w jazz ogień, przywracając temu gatunkowi dawny blask, nie zwracając uwagi na panującą etykietę, wciąż poszukując i eksperymentując.
Debiutancki krążek EABS pt. “Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)" w całości poświęcony jest twórczości legendy polskiego jazzu - Krzysztofowi Komedzie. Tego wybitnego kompozytora nikomu nie trzeba przedstawiać. Jego twórczość do dnia dzisiejszego inspiruje młodych twórców, czego najlepszym przykładem jest i ten album. Okres “post-komedowski" zaowocował wieloma hołdami dla artysty w postaci najrozmaitszych krążków, na których wielokrotnie zinterpretowano najsłynniejsze utwory legendarnego jazzmana.
“Repetitions" to analiza twórczości artysty z lat 1962-1967. To powtórka Komedy mniej znanego, a zarazem dogłębniej zbadanego. Album ten jest sumiennie wyselekcjonowaną dawką utworów zaaranżowanych przez Krzysztofa Komedę do etiud baletowych, filmów fabularnych, krótkich metraży, dokumentów, animacji oraz kompozycji ilustrujących wiersze polskich poetów recytowanych po niemiecku.