Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Duo Tal & Groethuysen - Bach: Transkriptionen

Flaga Polska 30 sierpnia 2024, piątek
Arysta: Duo Tal & Groethuysen
Wytwórnia: Sony
Klasyka

Od XIX wieku dzieła Jana Sebastiana Bacha cieszyły się ogromną popularnością wśród najwybitniejszych pianistów tamtych czasów. Franz Liszt, Camille Saint-Saëns czy Siergiej Rachmaninow – wszyscy aranżowali dzieła barokowego mistrza na fortepian. Mniej znane są liczne manuskrypcje Bacha na dwa fortepiany.



Yaara Tal i Andreas Groethuysen, zdobywcy niezliczonych nagród, już w 2009 roku zadziwili publiczność nagraniem „Wariacji Goldbergowskich” Bacha w wersji Josepha Rheinbergera i Maxa Regera na dwa fortepiany. Teraz duet prezentuje nowy album, na który część aranżacji została stworzona przez tak znanych twórców jak Cyril Scott czy nieco zapomnianych Gustav Clemens Felix Krug i Alexander Kelberine. Krążek zawiera też arie z kantat, Passacaglia i fuga c-moll oraz VI Koncert brandenburski.



„Dorobek Bacha to bogactwo arcydzieł, które na przestrzeni wieków przekształciły się w prawdziwe perełki” – mówi Yaara Tal. „Niniejszy album ma na celu zaprezentowanie utworów na dwa fortepiany, które zostały niesłusznie zapomniane”.



Izraelska pianistka Yaara Tal i jej niemiecki partner Andreas Groethuysen tworzą dziś jeden z czołowych duetów fortepianowych na świecie i od prawie 40 lat występują w najbardziej prestiżowych salach (Concertgebouw Amsterdam, Philharmonie Berlin, Alte Oper Frankfurt, Elbphilharmonie Hamburg, Hong Kong Arts Festival, Philharmonie Cologne, Teatro alla Scala Milan, Philharmonie Monachium, Radio France, Frick Collection New York, Forbidden City Concert Hall Pekin, La Roque d „Anthéron Piano Festival, Ruhr Piano Festival, Salzburg Festival, Vienna Musikverein, Tonhalle Zurich i Lucerne Festival).



Na przestrzeni ostatnich 30 lat artyści ci wydali około 40 albumów. Duet zdobył liczne prestiżowe wyróżnienia. Jego misją od początku było prezentowanie nie tylko znanego repertuaru na dwa fortepiany (Schubert, Mozart, Brahms, Dvorak i in.), ale także sięganie po te dzieła, które zostały niesłusznie zapomniane.