Dota rozpoczęła swój żywot jako fanowska modyfikacja dla gry Warcraft 3 i stała się jedną z najczęściej rozgrywanych gier online na świecie. Kontynuując tradycję gier Counter-Strike, Day of Defeat, Team Fortress, Portal oraz Alien Swarm, Dota 2 jest wynikiem zatrudniania przez Valve społecznościowych deweloperów, którzy są autorami danej modyfikacji, i dając im możliwość na stworzenie pełnowartościowego produktów ich idei wraz z pomocą profesjonalnego zespołu deweloperów i artystów Valve.
Jeśli chodzi o rozgrywkę, trochę ciężko jest ją opisać. Kamera jest umiejscowiona w standardowej perspektywie dla gier RTS, jednak niesprawiedliwym byłoby nazwanie Doty strategią czasu rzeczywistego. Choć każdy bohater rozpoczyna od 1. poziomu i wiele razy dochodzi do maksymalnego pułapu 25. poziomu, nie byłoby również uczciwym zaszufladkowanie gry do gatunku RPG.
Wielu ludzi próbowało przyporządkować rozmaite nazwy gatunków do Doty, ale sądzimy, że gatunek "strategia czasu rzeczywistego akcji" najlepiej oddaje jej naturę. Nawet jeśli nie spędzamy zbyt wiele czasu na określenie gatunku, jaki ta gra wymyśliła, nie możemy przestać w nią grać!