"Cztery pory roku" Vivaldiego w zupełnie nowym świetle! David Aaron Carpenter wykonuje koncerty w wersji na altówkę i zestawia je z dwoma współczesnymi utworami, zainspirowanymi Vivaldim – natchnionym tango "Cuatro Estaciones portenas" Astora Piazollii"A Manhattan Four Seasons" Alexego Shora skomponowanym dla założonej przez rodzeństwo Carpenterów w 2009 r. Salome Chamber Orchestra.
Wśród licznych nagrań "Czterech pór roku" Vivaldiego, to naprawdę jest inne.
Po pierwsze, koncerty wykonywane są na altówce, a nie na skrzypcach – przezDavida Aarona Carpentera. Niemiecki dziennik Die Welt napisał o artyście: "nowa gwiazda w czołówce altowiolistów", helsińki Times uznał, że Carpenter gra "jak młody bóg", a Gramophone okrzyknął go artystą "magnetyzującym i najwyższej próby". Gdy zadebiutował w Carnegie Hall w Weill Recital Hall w 2007 r. , The New York Times chwalił jego "uwodzicielsko bogaty dźwięk, stanowczą osobowość i niezwykłą kontrolę nad swoim instrumentem". Mentorami Carpentera były tak wybitne postaci jak Pinchas Zukerman, Yuri Bashmet i Christoph Eschenbach.
Po drugie, barokowe koncerty Vivaldiego są osadzone w interesującym kontekście, ponieważ obok nich w programie znalazły się znacznie nowsze utwory inspirowane tym legendarnym cyklem: Cuatro Estaciones porteñas (Four Seasons of Buenos Aires), napisane w latach 1965 i 1970 przez argentyńskiego króla tanga, Astora Piazzollę oraz"A Manhattan Four Seasons" ukraińsko-amerykańskiego kompozytora Alexeya Shora (prawykonany w 2013 r. ). To CD po raz pierwszy przedstawia dzieła Vivaldiego i Piazzolli nagrane w wersji na altówkę.
Alexey Shor napisał swój utwór "A Manhattan Four Seasons" – nastrojowy, łagodny i urzekający – będąc kompozytorem-rezydentem Salomé Chamber Orchestra. Zespół założył David Aaron Carpenter wraz ze swą siostrą Lauren (skrzypaczką)i bratem – Seanem. Orkiestra gra na ogół bez dyrygenta, a zatem "bez głowy" – stąd jej efektowna nazwa, zainspirowana biblijną księżniczką, która zażądała ścięcia głowy Jana Chrzciciela. Orkiestrazostała założona przez rodzeństwo Carpenter w 2009 roku, jej deklarowanym celem jest osiągnięcie "dynamicznej równowagi w nowoczesności, tradycji iw ciężkiej pracy". Lauren Carpenter w wywiadzie do New York Limes powiedziała: "To wspaniałe, móc spróbować zmienić oblicze koncertów muzyki klasycznej".
David, który w tym roku ukończy 30 lat, bardzo silnie wierzy, że można poszerzyć grupę odbiorców muzyki poważnej. W rozmowie z magazynem The Strad w 2013 roku, powiedział: "Chciałbym tylko zobaczyć klasycznych muzyków wśród celebrytów. To frustrujące widzieć publiczność wabioną najnowszą popularną – często pustą – sensacją". Carpenter to nie tylko wyjątkowy talent muzyczny. Zaczynał, jako skrzypek, ale powiedział: "nie mogłem na skrzypcach otrzymać dźwięku, który sobie wyobrażałem. Dopiero w altówce znalazłem cały wachlarz nowych brzmień". Artysta uzyskał również dyplom Princeton z dziedziny nauk politycznych. Jest utalentowanym artystą, dynamicznym biznesmenem i entuzjastycznym sponsorem działań charytatywnych.
"Czterech pór roku" Vivaldiego nie trzeba przedstawiać. To one rozbudziły wyobraźnię Astora Piazzolli (1921-1992), którego "Cuatro Estaciones Porteñas" przepaja charakterystyczny, niezależny duch z uwodzicielskimi tanecznymi rytmami. Na płycie słyszymy ten utwór w aranżacji Leonida Desyatnikova na skrzypce z zespołem smyczkowym, przy czym partia solowa wykonywana jest na altówce.
Gdy Alexey Shor pisał "Manhattan Four Seasons", przywołane w tym utworze emocje czerpał z pogody miasta. Jedyną częścią utworu w tonacji durowej jest "Wiosna", która stanowi nietypowo zamknięcie kompozycji, sprowadzając całość do optymistycznej konkluzji.
Lista utworów:
1. Cuatro estaciones portenas: 1. Verano porteño
2. Cuatro estaciones portenas: 2. Otoño porteño
3. Cuatro estaciones portenas: 3. Invierno porteño
4. Cuatro estaciones portenas: 4. Primavera porteña
5. Four Seasons of Manhattan: 1. Summer
6. Four Seasons of Manhattan: 2. Autumn
7. Four Seasons of Manhattan: 3. Winter
8. Four Seasons of Manhattan: 4. Spring
9. The Four Seasons (Le quattro stagioni) Concerto No. 1 in E major, Op. 8, RV 269, "La primavera"
10. The Four Seasons (Le quattro stagioni) Concerto No. 1 in E major, Op. 8, RV 269, "La primavera"
11. The Four Seasons (Le quattro stagioni) Concerto No. 1 in E major, Op. 8, RV 269, "La primavera"
12. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 2 in G minor, Op. 8, RV 315, "L'estate"
13. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 2 in G minor, Op. 8, RV 315, "L'estate"
14. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 2 in G minor, Op. 8, RV 315, "L'estate"
15. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 3 in F major, Op. 8, RV 293, "L'autunno"
16. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 3 in F major, Op. 8, RV 293, "L'autunno"
17. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 3 in F major, Op. 8, RV 293, "L'autunno"
18. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 4 in F minor, Op. 8, RV 297, "L'inverno"
19. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 4 in F minor, Op. 8, RV 297, "L'inverno"
20. The Four Seasons (Le quattro stagioni): Concerto No. 4 in F minor, Op. 8, RV 297, "L'inverno"