To wyjątkowy rok dla Charlesa Lloyda. Uznany saksofonista i kompozytor podpisał umowę z Blue Note Records i wydał swój pierwszy po 30 latach album w tej kultowej wytwórni. Premiera albumu odbyła się 17 kwietnia i zawiera nagranie „Wild Man Dance”, będące rejestracją suity koncertowej zamówionej przez festiwal Jazztopad we Wrocławiu.
Lloyd zaprezentował północno-amerykańską premierę „Wild Man Dance Suite” 18 kwietnia w Metropolitan Museum Temple of Dendur w Nowym Jorku, a potem wykonał jeszcze tę kompozycję dwukrotnie podczas czterodniowego cyklu w SFJAZZ w San Francisco.
20 kwietnia Lloyd został odznaczony tytułem NEA Jazz Masters, co stanowi ukoronowanie jego kariery, a także uznanie jego błyskotliwej twórczości w panteonie takich żyjących i kluczowych dla historii jazzu legend jak Sonny Rollins i Wayne Shorter. Ceremonia przyznania nagrody i koncert ku czci nagrodzonych odbył się w Jazz at Lincoln Center w Nowym.
Przez ostatnie pół wieku Lloyd to pojawiał się, aby zaistnieć w świecie muzycznym, to nagle i nieoczekiwanie znikał. Będąc mistykiem muzycznym Lloyd terminował u takich legend jazzu i bluesa jak Phineas Newborn, Cannonball Adderley czy Howlin' Wolf, pomógł wystartować takim luminarzom jazzowym jak Keith Jarrett i Jack DeJohnette, wspólnie przewodził wydarzeniom rockowym z udziałem Jimi'ego Hendrixa i Janis Joplin, współpracował z odkrywczymi muzykami takimi jak Ken Kesey i Lawrence Ferlinghetti, wreszcie był pionierem world music występując z węgierskim gitarzystą Gaborem Szabo i hinduskim mistrzem gry na tabli Zakirem Hussainem, a jego album z 1966 Forest Flower osiągnął światowy sukces z ponad milionową sprzedażą.
Składająca się z sześciu części „Wild Man Dance Suite” została nagrana podczas premierowego wykonania na festwialu Jazztopad, a jej wykonawcami byli pianista Gerald Clayton, basista Joe Sanders i perkusista Gerald Cleaver, a także wirtuoz liry greckiej Sokratis Sinopoulos i węgierski wirtuoz cymbałów maestro Miklós Lukács, którego gra szczególnie wzbogaciła koloryt, fakturę i rytmikę wykonania.
Kompozycje Lloyda są jednocześnie eleganckie, pełne wdzięku, burzliwe, dynamiczne, medytacyjne, spokojne i pełne emocji. Ta muzyka sugeruje transcendentną i tajemniczą podróż, której początkiem jest utwór „Flying Over the Odra Valley” („Lecąc nad doliną Odry”), w której na pierwszy plan wysuwa się niesamowita wirtuozeria Lukacsa i energiczna partia lidera zespołu grającego na saksofonie tenorowym a punktem dojścia wzruszający, pełen dynamizmu epicki utwór finałowy „Wild Man Dance”, w którym biorą udział wszyscy członkowie zespołu.
„Reperezentuję tradycję niezależnych joginów”, mówi siedemdziesięciosześcioletni Lloyd, który mądrze wyjaśnia przesłanie albumu Wild Man Dance. „Jestem człowiekiem bluesa w trakcie wędrówki duchowej. Blues wyrastał z poszukiwania wolności. Moją drogą jest poszukiwanie wyzwolenia duszy”.
Mistrz jazzu ma przed sobą jeszcze wiele mil do przebycia za „głosem wezwaniem do dzikości”. Podczas świętowania tego wspaniałego nagrania „Wild Man Dance”, Lloyd ciągle patrzy w stronę horyzontu. „Ciągle szukam właściwego dźwięku” - mówi. „To jest moja droga, nazywam ją drogą „poszukiwacza brzmienia”. . . im głębiej pogrążam się w ocean dźwięków, ciągle znajduje tam nowe głębie i drogi do odkrycia”.
Lista utworów:
1. Flying Over The Odra Valley
2. Gardner
3. Lark
4. River
5. Invitation
6. Wild Man Dance
Composed by Charles Lloyd
Produced by Dorothy Darr and Charles Lloyd
Recorded by Piotr Papier, Pogoart
Recorded live at Wroclaw Philharmonic, Wroclaw, Poland on November 24, 2013
Live concert mix: Masanori Yura
Mixed by Dom Camardella at Santa Barbara Sound Design, Santa Barbara, CA
Tenor Saxophone: Charles Lloyd
Piano: Gerald Clayton
Bass: Joe Sanders
Drums: Gerald Cleaver
Lyra: Sokratis Sinopoulos
Cymbalom: Miklos Lucaks
This work was commissioned by Jazztopad Festival, Wroclaw, Poland