Choć firma ECM może poszczycić się bogatą tradycją albumów na kontrabas solo, "Provenance" jest pierwszym, który poświęcony został elektrycznej gitarze basowej.
Björn Meyer - basista urodzony w Szwecji, a mieszkający w Szwajcarii, na przestrzeni lat wypracował unikalny język brzmieniowy swojego instrumentu. Uczynił to, gromadząc doświadczenia gry w najróżniejszych, często eksperymentalnych projektach, do których zaliczały się: współpraca z perską harfistką i śpiewaczką Asitą Hamidi, szwedzkim wirtuozem nyckelharpy Johanem Hedinem oraz tunezyjskim oudzistą Anouarem Brahemem.
Meyer przez dekadę był członkiem Nik Bärtsch's Ronin, w którym jego gitara basowa często pełniła role instrumentu prowadzącego. W jego filozofii istotne jest doświadczanie dźwięku w pomieszczeniach dysponujących różnymi warunkami akustycznymi. "Choć mój instrument, technicznie rzecz biorąc, nie jest akustyczny, na muzykę olbrzymi wpływ zawsze ma pomieszczenie, w którym jest wykonywana. Sposoby, w jakie akustyczna specyfika danego miejsca zmieniała brzmienie moich kompozycji i improwizacji, od zawsze stanowiły dla mnie źródło inspiracji i zaskoczeń. Ten album nie jest do końca solowy. Gra na nim jeszcze jeden członek mojego projektu – pomieszczenie!".
Miejscem nagrania Provenance było Auditorio Stello Molo RSI w Lugano. Jego bogata akustyka pomogła wydobyć z subtelnej gry Meyera wiele istotnych detali i smaków.
Lista utworów:
1. Aldebaran
2. Provenance
3. Three Thirteen
4. Squizzle
5. Trails Crossing
6. Traces Of A Song
7. Pendulum
8. Banyan Waltz
9. Pulse
10. Dance
11. Garden Of Silence
12. Merry - Go