Beatrice Rana z towarzyszeniem Chamber Orchestra of Europe pod dyrekcją Yannicka Nézet-Séguina, wykonuje koncerty fortepianowe Roberta Schumanna i Clary Wieck-Schumann, która została żoną Roberta w 1840 roku. Oba utwory prawykonała Clara, jedna z wielkich gigantów fortepianu XIX wieku. Kiedy prawykonywała swój własny koncert (pod dyrekcją Feliksa Mendelssohna) w 1835 roku, miała zaledwie 16 lat!
"Dopiero kiedy zaczęłam pracować nad koncertem Clary, zdałam sobie sprawę, jak wizjonerska była ta kobieta w tak młodym wieku" - mówi Beatrice Rana. Jak podkreśla Yannick Nézet-Séguin: "Od pewnego czasu jesteśmy świadomi znaczenia Clary jako wpływowej postaci w świecie wielkich kompozytorów (... ) Z jej koncertu jasno wynika, że na początku swojego związku z Robertem wiodła prym nie tylko w swojej wirtuozowskiej pianistyce, ale także w roli kompozytorki". Beatrice Rana uzupełnia koncerty pieśnią Roberta "Widmung" w transkrypcji Liszta na fortepian solo -żywiołowej dedykacji miłosnej, skomponowanej w roku ślubu Roberta i Clary. Rana czuje, że jej tekst (wiersz Friedricha Rückerta) dotyczy poniekąd ich związku, "opowiadając o miłości tak niesamowitej, że wydobywa się w każdym z nich "ein bess'res Ich" – lepsze ja. "Widmung" w transkrypcji Liszta jest także dedykacją ode mnie dla tej wspaniałej pary, która jest nieskończonym źródłem inspiracji".
Interpretacja Beatrice Rana spotyka się z entuzjastycznym uznaniem krytyków.
Lista utworów:
1-3 - Clara Wieck-Schumann
Piano Concerto No. 1 in A minor, Op. 7
1. I. Allegro maestoso
2. II. Romanze. Andante non troppo con grazia
3. III. Finale. Allegro non troppo - Allegro molto
4-6 - Robert Schumann
Piano Concerto in A minor, Op. 54
4. I. Allegro affettuoso
5. II. Intermezzo: Andantino grazioso
6. III. Allegro vivace
Robert Schumann
7. Widmung Op. 25 No. 1
arr. solo piano Franz Liszt: “Liebeslied" S. 566
Artists:
Beatrice Rana, piano
Chamber Orchestra of Europe – tracks 1-6
Yannick Nézet-Séguin, conductor – tracks 1-6