Sonaty na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz stanowią być może najbardziej intymny przejaw jej pełnych energii poszukiwań wyrazu dla muzyki jako takiej. Urodziła się w rodzinie muzycznej w Łodzi 5 lutego 1909. Zmarła nagle 17 stycznia 1969, na krótko przed swymi sześćdziesiątymi urodzinami. Dzięki jednak niezwykłemu bogactwu talentu muzycznego, który – jak pisał Witold Lutosławski w przedmowie do książki Judith Rosen – potrafiła doprowadzić do pełnego rozkwitu, udało jej się w owym gwałtownie przerwanym życiu stworzyć więcej niż wielu kompozytorom żyjącym znacznie dłużej.
Skomponowała ponad dwieście utworów, wśród których znalazły się cztery symfonie, siedem koncertów skrzypcowych, siedem kwartetów smyczkowych, koncerty na fortepian, altówkę i wiolonczelę. To jednak dwa instrumenty – skrzypce i fortepian – od wczesnych lat stanowiły dla niej najbardziej naturalny środek ekspresji. Na płycie słuchamy wykonania sonat skrzypcowych w wykonaniu francuskiej skrzypaczki Annabelle Berthomé-Reynolds oraz bułgarskiego pianisty Ivana Doncheva. Płyta zawiera omówienie w języku polskim. Nagranie zostało dokonane w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w 2018 roku.