Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Andrzej Bauer - Cellonet

Flaga Polska 1 grudnia 2017, piątek
Arysta: Andrzej Bauer
Wytwórnia: e-Muzyka
Klasyka

Oktet wiolonczelowy może wydać się zespołem niezwykłym. Wbrew pozorom nie jest jednak zespołem niespotykanym. Upodobanie do zwielokrotnionego, monochromatycznego, nasyconego brzmienia niskich instrumentów smyczkowych przejawiano już w XVII wieku. Popularne wówczas w Anglii consorts – a więc kameralne zespoły tworzone z instrumentów tylko jednej rodziny, wśród których szczególnie popularne były consorts of viols – mogły składać się z instrumentów różnej bądź tej samej wielkości, przy czym niskie instrumenty nadawały się do gry zespołowej znacznie lepiej niż wysokie, używane raczej do popisów solistycznych.
W XX wieku ten szczególny consort stał się twórczym wyzwaniem, którego chętnie podejmowali się kompozytorzy tacy, jak Luciano Berio (Korót na 8 wiolonczel), Steve Reich (Cello Conterpoint na 8 wiolonczel), Pierre Boulez (Messagesquisse na 9 wiolonczel) czy Horatiu Radulescu (Credo na 9 wiolonczel), widząc w nim potencjał do eksplorowania barw instrumentalnych, nowoczesnych technik gry czy spektrum dźwięku. Niewątpliwie wiolonczela jest instrumentem inspirującym, a co dopiero osiem lub więcej wiolonczel!
Specyfika instrumentu sprawia, że w zespole wiolonczel doskonal brzmi zarówno muzyka renesansu i baroku, jak i XX i XXI wieku. To właśnie miała na względzie Warszawska Grupa Cellonet, kiedy układała program niniejszej płyty: pokazać potencjał zespołu z możliwie wielu stron.
Mamy więc i Bacha, i da Venosę, i Berio, i Recha, i Wojciechowskiego. A na dokładkę jeszcze muzykę filmową – "Kołysankę" Krzysztofa Komedy, z udziałem pianisty jazzowego Leszka Możdżera i w adaptacji muzycznej Krzysztofa Lenczowskiego. W każdym z tych utworów wiolonczele brzmią inaczej – w zależności od epoki i stylu, ewoluuje inne barwy i skojarzenia muzyczne. Jak to się dzieje, że w utworze Bacha słychać trąbki barokowe? Skoro w rockowo-heavy metalowym repertuarze fińskiej grupy Apocalyptica cztery wiolonczele brzmią jak gitary elektryczne, to skojarzenia wydają się nieograniczone.
Muzycy:
Andrzej Bauer – cello (1, 2) / conductor (3–10)
Warsaw Group Cellonet:
Magdalena Bojanowicz
Michał Borzykowski
Robert Dacko
Miłosz Drogowski
Marta Kordykiewicz
Bartosz Koziak
Mikołaj Pałosz
Dominik Płociński
Filip Syska
Marcin Zdunik
Special guest:
Leszek Możdżer – piano
Lista utworów:
1. Carlo Gesualdo da Venosa
Asciugate i begli occhi
(arr. for cello quintet by Andrzej Bauer)
2. Carlo Gesualdo da Venosa
Moro, lasso, al mio duolo
(arr. for cello quintet by Marcin Zdunik)
3. Luciano Berio Korót
4. Aleksander Szczetyński Martha and Mary
5. Bruno Mantovani
Contrepoints de l'Art de la Fugue de Jean Sébastien Bach
– Contrapunctus 6 (per Diminutionem) in Stylo Francese
– Contrapunctus 1
6. Sławomir Wojciechowski Fingertrips
7. Steve Reich Cello Counterpoint
8. Krzysztof Komeda Sleep Safe and Warm
from the movie Rosemary's Baby
(arr. for cello octet & piano by Krzysztof Lenczowski)