Alison Balsom nagrała dla Warner Classics już wiele płyt, ale jest to jej pierwszy wydany na płycie recital z fortepianem. Występuje tu wraz ze swym wieloletnim muzycznym partnerem Tomem Posterem.
Zdaniem samej Alison Balsom album ten „obejmuje najważniejszy repertuar na trąbkę i fortepian". Zabiera nas w fascynującą podróż przez dzieła XX-wiecznych kompozytorów, takich jak: Enescu, Hindemith, Martinů, Françaix, Bernstein czy Maxwell Davies. Ostatni utwór w oficjalnym programie – poprzedzający American Songbook zawierający krótkie utwory George'a Gershwina i Jerome'a Kerna – powstał w XXI w. i został skomponowany przez Balsom i Postera. Inspiracją dla The Thoughts of Dr May była twórczość innego brytyjskiego muzyka – Briana Maya, astrofizyka i głównego gitarzystę z zespołu rockowego Queen.
Recital został nagrany na żywo podczas koncertu w St George, w dawnym kościele, zbudowanym w 1820 r. przez architekta londyńskiej Royal Opera House. Znajduje się on na wzgórzu w Bristolu w zachodniej Anglii. W ciągu ostatnich 30 lat stał się jedną z wiodących w kraju, mniejszych gabarytowo sal koncertowych, gdzie wykonuje się różnorodne gatunki muzyczne – od muzyki klasycznej, jazzu, folku, muzyki świata po opery. Alison Balsom wspomina, że przez ponad 10 lat bardzo chciała nagrać płytę właśnie w tym miejscu. Podekscytowana nagraniem na żywo – proces ten opisuje jako jednocześnie pełen napięcia, swoistej presji i skupienia – już zapowiada, że w przyszłości chciałaby dokonać więcej podobnych rejestracji.
Balsom wyraża niezmiennie głęboki podziw i uznanie dla Toma Postera, partnera, z którym występuje od lat i który wydaje się mieć instynktowne wyczucie jej artystycznego zamysłu, potrafiąc niemal odgadnąć przebieg każdej frazy. Poster dodaje, że właśnie dzięki temu zjednoczeniu muzycznych pomysłów postanowili stworzyć „The Thougts of Mr May”, ponieważ repertuar na trąbkę i fortepian jest stosunkowo niewielki.
To poczucie poszukiwania i odkrywania jest symptomatyczne dla otwartego i pomysłowego podejścia Balsom do tworzenia muzyki. "Mam bardzo eklektyczny gust muzyczny i sama z ciekawością przyglądam się dokąd on mnie prowadzi. Trąbka jest jednym z najbardziej wszechstronnych instrumentów. Dość wcześnie zdałam sobie sprawę z tego, że właściwie nie jest to trąbka, lecz głos, z którym można zrobić niemal wszystko. Można wykonać na niej niemal każdy gatunek muzyki. Niegdyś byłam zazdrosna o tych muzyków, którzy mieli do dyspozycji dzieła Brahmsa czy Beethovena, ale teraz widzę ograniczenia repertuaru trąbki jako okazję aby pójść ścieżką, której ludzie wcześniej nie zbadali i rozkoszować się tym. Nie muszę odczuwać, że wszystko, co wykonuję i nagrywam zostało w przeszłości wspaniale wykonane wiele razy przez innych. Trzeba mieć swoją własną, niepowtarzalną wiadomość do przekazania. Oczywiście bardzo ważne jest aby mieć swój własny charakterystyczny dźwięk, a trąbka jest jednym z tych instrumentów, gdzie wiele zależy od kształtu ust grającego, jego oddechu, czy układu mięśni. Jeszcze istotniejszy jest twój własny pomysł na brzmienie, na to dokąd chcesz artystycznie dojść”.
Lista utworów:
1. Sonatine: I. Prelude
2. Sonatine: II. Sarabande
3. Sonatine: II. Sarabande - Cadenza
4. Sonatine: III. Gigue
5. Légende
6. Concert Etude, Op. 49
7. Farewell To Stromness
8. Trumpet Sonata: I. Mit Kraft
9. Trumpet Sonata: II. Mässig Bewegt
10. Trumpet Sonata: III. Trauermusik
11. Trumpet Sonata: III. Trauermusik - Alle Menschen Müssen Sterben
12. Sonatine, M. 40: II. Mouvement De Menuet
13. The Thoughts Of Dr. May
14. Sonatine
15. Rondo For Lifey
16. Someone To Watch Over Me
17. The Way You Look Tonight