"Myślę, że poezja prawdziwa, godna tego, by dla niej żyć, by poświęcać jej najwyższą uwagę, czekać na moment, kiedy nadejdzie, i dręczyć się jej nieobecnością [... ] nie może istnieć bez spotkania ze światem wyobraźni, którą dawniej nazywano duchem" – napisał w eseju "Odeszli wielcy poeci" Adam Zagajewski (sam przecież wielki poeta). Podobnie jest z muzyką, a już na pewno z liryką wokalną, której domeną jest świat wyobraźni, a naturą – delikatność i ulotność.
Każdy z kompozytorów przywołanych na tej płycie wstąpił na chwilę w ów świat "prawdziwej muzyki", chociaż każdy uczynił to w sobie właściwy, osobisty sposób. Trudno szukać tutaj jednego, wspólnego mianownika – byłby zbyt toporny i zbyt by odstawał od ulotnej materii pieśni. Można wskazać jedynie pojedyncze włókna, które wiążą te pieśni ze sobą – są to egzotyka (fascynacja orientem u Ravela i Szymanowskiego), oniryczność (może z wyjątkiem Obradorsa), nierzeczywistość i bajkowość, delikatność, ale i niepewność nocy, wreszcie przemijanie. Ten aspekt bytowania ciągle wydaje się człowiekowi tak niezgłębiony, że wręcz absurdalny... " - Marcin Majchrowski
Lista utworów:
Maurice Ravel (1875–1937)
Shéhérazade (1903)
sł: Tristan Klingsor
1. Asie 9'32
2. La flûte enchantée 2'59
3. L'indifférent 3'50
Samuel Barber (1910–1981)
Four Songs op. 13 (1937–40)
4. A Nun Takes the Veil 1'42
sł: Gerard Manley Hopkins
5. The Secrets of the Old 1'11
sł: William Butler Yeats
6. Sure on this Shining Night 2'20
sł: James Agee
7. Nocturne 3'37
sł: Frederic Prokosch
George Crumb (*1929)
Apparition (1979)
sł: Walt Whitman
8. I. The Night in Silence under Many a Star 2'38
9. Vocalise 1: Summer Sounds 1'01