Informujemy, że serwis ten wykorzystuje pliki Cookie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Cantores Minores Wratislavienses - Augustyn: Sub Love

Flaga Polska 12 lutego 2016, piątek
Arysta: Cantores Minores Wratislavienses
Klasyka

Mówiąc o swojej twórczości chóralnej, Augustyn sam popada w nieco schizofreniczny ciąg wolnych skojarzeń. Jednym tchem wymienia dziesiątki związków frazeologicznych, począwszy od chórów anielskich, poprzez chór syren i więźniów, na chórze wujów (za przeproszeniem) skończywszy. Wszystko po to, żeby dać nam do zrozumienia, że za tym ogromnym intertekstualnym materii pomieszaniem kryje się próba nadania nowych tożsamości kilkudziesięcioosobowej grupie wokalistów, kojarzonej przez przeciętnego melomana z karną i zdyscyplinowaną wspólnotą, której celem jest śpiew na chwałę – mniejsza o to, czyją.

Chór Augustyna nie ma nic wspólnego z niebiańskim wielogłosem, w którym – jak w Księdze Jeremiasza – „przeklęty, kto wykonuje dzieło Pana niedbale”. Jeśli już, to wywodzi się z antycznej chorei, bliżej mu do poezji niż do muzyki komponowanej, melodia i rytm grają w nim role równoważne, podyktowane ogólną, nadrzędną „muzycznością” narracji. Jego chór jest przeważnie „ja” indywidualnym, nie wspólnotowym: czasem aktorem, czasem słuchaczem, a czasem pośrednikiem, instancją, która pomaga natrafić na właściwy trop uczestnictwa w świecie – żeby odwołać się do rozważań Nietzschego z „Narodzin tragedii”i.
Dorota Kozińska

Lista utworów:

Trzy Nokturny rzymskie na chór mieszany
1. Sub Iove (tekst: Q. Ennius)
2. Sub rosa (tekst: C. Valerius Catullus)
3. Sub specie aeternitatis (tekst: L. Annaeus Seneca

Missa semibrevis na chór i organy
4. Confiteor
5. Kyrie
6. Gloria
7. Credo
8. Sanctus-Benedictus
9. Agnus Dei

Od Sasa. Dźwięki – Pauzy – Zdarzenia na chór mieszany (tekst: Dariusz Sas)
10. Epistoły
11. Piosenka dla koszykarzy
12. Jesienna choroba
13. Produkcja

Vagor ergo sum. Mała kantata do słów Zbigniewa Herberta, cesarza Hadriana i Włoskich Kolei Państwowych na chór mieszany i gongi
14. Arrivo/Rovigo
15. Ritardo/Oratio
16. Niente/Pora
17. Animula/Iovis omnia plena

Wykonawcy:

Cantores Minores Wratislavienses
Piotr Karpeta – dyrygent
Agnieszka Drożdżewska – sopran
Monika Michaliszyn – mezzosopran
Joanna Rot – alt
Julian Gembalski – organy
Jarosław Jędraś, Jacek Muzioł – perkusja